خیلی‌ها از من می پرسند که برای برنامه‌نویسی از کجا باید شروع کنم؟ قبل از هر چیز باید بگم دنیای برنامه‌نویسی بسیار گسترده است و سر‌و‌ته ندارد. کافیست جست‌و‌جویی ساده بکنید تا ببینید چندین زبان برنامه‌نویسی وجود دارد که هرکدام دروازه‌ای به شهری از کد‌ها و الگو هاست. ولی از بین این همه زبان برنامه‌نویسی چند زبان بسیار پر‌کاربرد و معروف هستند. در این مطلب پیشنهاد‌های شخصی خودم  را برای کسانی که می‌خواهند وارد دنیای بزرگ برنامه‌نویسی شوند می‌نویسم. 

اگر نمی دانید زبان‌های برنامه‌نویسی چی هستند باید بگویم که ما انسان‌ها برای ارتباط از زبان‌هایی استفاده می کنیم تا مفاهیم را انتقال دهیم. همان طور که می‌دانید می‌توان یک مفهوم و معنی  را با بی‌شمار زبان و روش گفت. زبان‌های برنامه‌نویسی هم به همین شکل هستند. ایده‌ی کلی از کار برنامه مفهوم است. برای انتقال آن به  رایانه‌ها باید از زبان کامپیوتر‌ها یعنی کد‌ها استفاده کرد، با توجه به قرارداد‌های زبانی،  جمله‌سازی می‌کنیم و برای کامپیوتر آن‌ها را دیکته می‌کنیم! باید توجه کنید که کامپیوتر‌ها نمی توانند زبان پیچیده انسان  را درک کنند و زبان خود  را دارند. البته که زبان اصلی  رایانه‌ها زبان ماشین است که بسیار سنگین است و برای نوشتن آن نیاز به ریاضیات و محاسبات قوی دارد. به همین خاطر زبان‌های گوناگونی به وجود آمده اند که هر یک امتیازات خود  را دارد و سبب قابل فهم‌تر شدن کد‌ها شده. تمام این زبان‌ها برای اجرا شدن به زبان ماشین تبدیل می شود. من زبان‌ها  را نام می برم ولی یاد گرفتش به عهده خودتان هست! 

به طور کل زبان پایتون بهترین و قابل فهم‌ترین زبان برای آغاز برنامه نویسی است. زبان پایتون زبانی ساده و در عین حال کارآمد ولی متنی است یعنی خروجی آن تنها به صورت متنی نمایش داده می شود و تا آنجا که من می دانم  رابط گرافیکی ندارد، توجه داشته باشید که زبان پایتون یک زبان اسکریپتی است و در ویندوز برای اجرای کد نیاز به برنامه دیگری است ولی در لینوکس مستقیما از ترمینال اجرا می شود. 

(این را به عنوان یک نصیحت دوستانه از من بپزیرید، اگر می خواهید پیشرفت کنید به جای ویندوز یکی از توزیع‌های لینوکسی مثلا اوبونتو ubuntu نصب کنید.) 

زبان دیگری که برای برنامه‌نویسان مبتدی است و از نامش هم پیداست، بیسیک (BASIC) می باشد. البته زبان پایتون از بیسیک خلاصه‌تر هست ولی بیسیک و مخصوصا ویژوال بیسیک (visual basic) امکان برنامه‌نویسی گرافیکی در ویندوز را به شما می دهد. اگر ویندوزی هستید و می خواهید برای ویندوز برنامه نویسی کنید سی شارپ (#C) پیشنهاد دیگر من است. سی شارپ همان جاوا برای ویندوز است! جاوا زبانی فراگیر و پر کاربرد است و در اغلب جا‌ها دیده می شود. این زبان برنامه‌نویسی به شما امکان برنامه نویسی متنی و گرافیکی برای ویندوز می‌دهد که دسترسی‌های بیشتری از بیسیک دارد و هر‌چند که از زبان انسانی دور‌تر هست ولی راحت‌تر هست. زبانی که آقای کریمی زاده با آن برنامه‌نویسی را آغاز کرد همین بود. توجه داشته باشید که دو زبان بیسیک و سی‌شارپ بیشتر برای ویندوز هستند. از بحث زبان‌ها که بگذریم، به طور کل برای برنامه‌نویسی سیستم‌عامل لینوکس امکانات بهتری دارد. 

دنیای لینوکس برای کاربران مبتدی نیست و اگر کاربر مبتدی با لینوکس طرف باشد از آن بیزار می شود ولی لینوکس برای برنامه نویسان و کاربران پیشرفته‌تر حکم بهشت  را دارد! در لینوکس بیشتر چیز‌ها کد‌نویسی هست، هر چند  رابط گرافیکی هم در اغلب توزیع‌های آن وجود دارد، ولی  رابط متنی آن دسترسی نا‌محدود به کاربرانش ارائه می دهد که هر برنامه‌نویسی عاشق آن می شود. پیشنهاد من این است که اگر تصمیم دارید که کرم کامپیوتر باشید بعد از این که در ویندوز چرخیدید و کودک نو پای برنامه نویسیتان  راه رفتن یاد گرفت به دنیای لینوکس مهاجرت کنید.