ویساپسیس(به انگلیسی visopsys مخفف Visual Operating System)،یک سیستم‌عامل برای رایانه‌های شخصی(PC) و رایانه‌های سازگار با آن است و از سال ۱۹۹۷ توسط یک برنامه‌نویس تا به الآن توسعه داده شده است.
ویساپسیس یک نرم‌افزار آزاد تحت پروانه‌ی فراگیر همگانی گنو(GPL)، نسخه دوم و کتابخانه‌های آن و فایل های سرآمد آن تحت پروانه‌ی کمتر فراگیر همگانی گنو، نسخه دوم است.
ویساپسیس یک سیستم‌عامل کاملا چند‌کاره(multitasking)،۳۲ بیتی با یک کرنل یکپارچه،به همراه تعدادی برنامه‌کاربردی است که با هم یک سیستم‌عامل کوچک اما کاربردی را میسازند که هم دارای رابط کاربری بصری و هم رابط کاربری متنی است.
سایر سیستم‌عامل ها میتوانند کار های بیشتری نسبت به ویساپسیس انجام بدهند، این سیستم عامل برای مدیریت پارتیشن خوب هست و از جدول پارتیشن های DOS/MBR و همچنین UEFI پشتیبانی میکند، شما میتوانید یک نسخه پایه‌ای را روی یک فلاپی دیسک داشته باشید یا اینکه کل سیستم‌عامل را روی یک CD یا DVD بنویسید و یا از حافظه‌ی فلش استفاده بکنید.
ویساپسیس از اکثر رابط(interface) های محبوب مانند USB،SATA،PATA،PCI،ATA،PS/2،VESA، تراشه‌ی زمان واقعی و ... و همچنین از سیستم‌فایل های FAT به صورت خواندنی و نوشتنی و EXT2/3/4 و ISO و UDF تنها به صورت خواندنی، پشتیبانی میکند.


حجم: 4.2 مگابایت
توضیحات: کد‌منبع ویساپسیس ۰.۸


حجم: 16.8 مگابایت
توضیحات: پرونده iso ویساپسیس ۰.۸


حجم: 519 کیلوبایت
توضیحات: پرونده ایمیج ویساپسیس ۰.۸ برای فلاپی دیسک


حجم: 2.25 مگابایت
توضیحات: پرونده ایمیج ویساپسیس ۰.۸ برای حافظه های فلش

منبع:‌visopsys.org