اول از همه بگم که هک (hack) و کرک (crack) دو چیز جدا از هم هستن. کرک یعنی به یه سیستم یا سایت یا هر چیز نفوذ کنند و از  اون سوع استفاده کنند. ولی هک یعنی به یه سیستم راه نفوذ رو پیدا کنند و بعد بدون این که از اون اطلاعات سوع استفاده کنند برن و مشکل امنیتیش رو رفع کنند.

یه مستند می دیدم که داشت در مورد شرکت های امنیتی بزرگ می گفت که مسئولیت تامین امنیت سایتها رو به عهده داشت. جالبه که بدونین این شرکت ها به هر هکری که بتونه به سیستمشون نفوذ کنه جایزه می دادن، البته تاکید می کنم به هکر ها! اینو من تو چند تا سایت دیگه هم دیده بودم.

والا من یادم هر وقت خواستم ادای یه هکر خوب رو در بیارم و عین یه پسر خوب مشکل امنیتی یه بنده خدایی رو حل کنم تا یه فصل کتک مفصل نمی خوردم و تو بوق و کرنا نمی کرد و آبروی من رو نمی برد دلش خنک نمی شد!

نمی دونم چرا بعضیا انقدر بی جنبن. البته اینم هست که دزدی زیاد شده و آدم نمی تونه به هر کسی اعتماد کنه ولی ای کاش می شد هر دو دسته آدم می شدن! هم هکر ها الکی نیفتن به جون اطلاعات دیگران و از ملت اخاذی نکنن و هم ملت انقدر سوادشون زیاد بشه که فرق هک رو با کرک بدونن.

من یه مدت کار سیستم های مدرسم رو انجام می دادم؛ تعمییرشون می کردم و... حدس بزنین سال آخر بجای تشکر چی شنیدم. بهم گفتن که ویروس هایی که تو سیستم ها بودن کار خودم بوده و به خاطر همین می تونستم اون ها رو حذف کنم. البته این شایعه ای بود که بین سه تا از دبیرامون پخش شده بود ولی باز هم خیلی حال آدم رو میگیره. در صورتی که اگه سیستمشون رو می دادن بیرون اولا کلی پول ازشون می گرفتن و ثانیا اون چیزی که می خواستن رو واسشون درست نمی کرد. خلاصه که حرف ها بسیار است و زمان کوتاه.

در کل باید بگم که نزارین چنین اتفاقاتی بیفته.