VPN چیست؟

Virtual Private Network پدیده ای نسبتا پیچیده در شبکه هست و می تونید با سرچ تو گوگل بیشتر در موردش بدونید ولی مردم اکثرا اون رو فقط به عنوان یک ابزار برای رفع محدودیت شبکه می شناسن. در واقع VPN ها کاربرد ها و پیچیدگی های خیلی بیشتری نسبت به رفع محدودیت داره.

این فناوری درواقع موجب گسترش شبکه های محلی از طریق اینترنت میشه. برای مثال اگر می خواهید با دوست خود که در یک شبکه محلی نیستید یک بازی تحت LAN انجام دهید VPN به کمکتان می آید و کمک می کند تا سیستم شما و دوستتان بدون در نظر گرفتن فاصله از طریق اینترنت و توسط یک VPN-Server در یک شبکه محلی شبیه سازی شده قرار بگیرید (البته که پینگ این شبکه بالا تر از شبکه محلی معمول هست که مشکل ساز میشه!) یا در شرکت هایی که از دیتابیس ها، پرینتر ها و سیستم ها در یک شبکه محلی استفاده می کنند برای اشتراک شبکه خود بین همکاران و کارمندان خارج از شرکت (یا دورکاری) از این فناوری استفاده می کنند

چرا باید مراقب باشم؟

این احتیاط بیشتر برای کاربران ویندوزی که از LAN یا SMB استفاده می کنند واجب است. از آنجا که بیشتر مردم از این فناوری صرفا برای رفع محدودیت شبکه استفاده می کنند ممکن است به تنظیمات و امنیت فایل های Share شده در LAN دقت نکنند و تمامی فایل ها برای صاحبان VPN-Server قابل مشاهده باشد. هر چند گفته شده شبکه LAN در ویندوز مشکلات امنیتی دارد. از طرفی ویندوز پورت های باز زیادی داره که استفاده از VPN ها می تونه از این نظر هم باعث نقص امنیت بشه، VPN ها معمولا تنضیمات فایروال ها رو هم تغییر میدن که ممکن هست مشکل ساز باشد. جدا از این امکان نشت اطلاعات شخصی هم هست. مهم تر آن که بسیاری از نرم افزار های VPN که در حوضه رفع محدودیت به کار برده میشوند بیشتر به صورت رایگان در دسترس است که مشکوک هستند!